Development of mobile AR applications as a science learning media in increasing junior high school students’ interest in learning

Authors

  • Supardi Supardi Universitas Papua
  • Rezi Kuarta Putra IKIP PGRI Pontianak
  • Muhammad Iqbal IKIP PGRI Pontianak
  • Kornelius Toni IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.62590/regy.v2i1.93

Keywords:

learning media, 3D media, augmented reality, solar systems

Abstract

The solar system is a vast universe residing within a galaxy of galaxies consisting of celestial bodies circling a central solar system. Celestial bodies contained in the solar system consist of the moon, asteroids, meteoroids, comets, and planets this study carried out the development of planetary recognition applications with augmented reality technology. This application development uses marker-based tracking technology with the waterfall method. Based on the test results, the application can run on several smartphones that have different specifications. This application can be suitable to detect markers with room lights lighting 20 watts with a height of 10-40 cm.

References

Atmajaya, D. (2017). Implementasi Augmented Reality untuk Pembelajaran Interaktif. ILKOM Jurnal Ilmiah, 227-232.

Berthianna, N. T. R. (2019). Kriteria Planet Layak Huni sebagai Analisis Keberadaan Doppelganger Bumi. GRAVITY, 74-87.

Fajartia, S. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 79-83.

Febrianto, S. D. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran 3D untuk Mata Kuliah Geologi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 57-70.

Khoiriyah, K. (2016). Evolusi Bintang pada Pembentukan Tata Surya dan Sistem Keplanetan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 245-256.

Khoirul, A. M. A. (2021). Pengembangan E-Learning dengan Model DDDE di Sman 3 Mojokerto. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 213-218.

Lasmi, M. M. (2018). Perancangan Media Pembelajaran Tata Surya Menggunakan. Teknologi Augmented Reality dengan Metode Markerless, 40-46.

Mujizatullah. (2014). Islamic-Based Physics Learning Model in the Subject of Solar system and Life on Earth. Jurnal Pendidikan Fisika, 20-31.

Prasetyo, L. H. M. (2019). Pengembangan Aplikasi Mobile Smartphone Berbasis Android sebagai Penunjang Pembelajaran Fisika SMA Materi Hukum Gravitasi Newton. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 216-223.

Radiansah, J. K. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 15-20.

Ria, A., J. S. (2018). Pemodelan Lintasan Komet pada Tata Surya dengan Variasi Massa dan Posisi. PRISMA FISIKA, 57-61.

Sumbawati, R. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Mata Kuliah Sistem Digital di Jurusan Teknik Informatika Unesa. JURNAL IT-EDU, 153-161.

Syakti, F. (2019). Metode Pengembangan Perangkat Lunak Berbasis Mobile: A Review. Jurnal Bina Komputer, 82-97.

Vera, Y. M. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Materi Sistem Tata Surya untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1670-1679.

Wardhana, M. F. (2020). Pengenalan Planet dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. 20-56.

Downloads

Published

2023-11-29

How to Cite

Supardi, S., Putra, R. K., Iqbal, M., & Toni, K. (2023). Development of mobile AR applications as a science learning media in increasing junior high school students’ interest in learning. Research in Education and Technology (REGY), 2(1), 1–5. https://doi.org/10.62590/regy.v2i1.93