The need for developing Canva-based interactive learning media to improve students’ literacy abilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62590/regy.v2i2.109

Keywords:

development needs, interactive learning media, canva, literacy skills

Abstract

This research aimed to analyze the need for developing Canva-based learning media to improve the literacy skills of Phase B students at Public Elementary School. The problems faced in the field are students’ lack of literacy skills to understand and reason, students are not enthusiastic when asked to read, after reading students cannot understand the content that they have read so they are unable to retell the content of the reading, and students appear less interested when asked. to read using a reading textbook. These problems underlie this development need analysis research. This research used a non-associative quantitative analysis research methodology. The research sample consisted of 52 people from 110 populations. The results of this development need analysis research recommend that it is necessary to develop Canva-based interactive learning media to improve students’ literacy skills.

References

Abidin, A. M. (2019). Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Didaktika, 11(2), 225-238. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.168.

Ananda, I., & Rakhmawati, A. (2022). Pembelajaran Sastra Populer sebagai Peningkatan Literasi Digital dengan Penggunaan Media Aplikasi Wattpad: Studi Kasus. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 36-45. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.6.

Andriani, F., Inganah, S., & Khusna, A. (2024). Analysis of Mathematical Connection Ability in Minimum Competency Assessment Algebra Test Viewed from Students’ Intrapersonal and Interpersonal Intelligence. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(1), 476-488. https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i1.4398.

Ardana, M. D., Dayu, D. P. K., Hastuti, D. N. A. E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3(2022), 407-419.

Arianto, I. W., Hidayati, A., & Pratama, A. (2023). Pengembangan Aplikasi Augmented Reality Berbasis Android Materi Sistem Indra Pendengaran pada Manusia. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 3(2), 134-143. https://doi.org/10.58740/juwara.v3i2.69.

Arpan, M., & Budiman, R. D. A. (2018). Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Jaringan Komputer Berbasis Augmented Reality. Pontianak: Program Studi Pendidikan Fisika IKIP PGRI Pontianak.

Arpan, M., Ambiyar, A., Rizal, F. (2022). Konsep Project and Peer Tutoring-Based Learning pada Pembelajaran Abad 21. Sukoharjo: Tahta Media.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawalli Pers.

Astriyani, S. (2022). Pengaruh Pemanfaatan Multimedia Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 2(2), 157-163. https://doi.org/10.58740/juwara.v2i2.59.

Aulia, D., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Pengaruh Multimedia Interaktif Berbasis Canva terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 32-41. https://doi.org/10.24929/alpen.v7i1.181.

Budiman, R. D. A., Arpan, M., & Verawardina, U. (2018). Readiness Assessment Penerapan Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Jaringan Komputer Berbasis Augmented Reality. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 7(1), 118-125. http://dx.doi.org/10.31571/saintek.v7i1.776.

Budiman, R. D. A., Liwayanti, U., & Arpan, M. (2022). Analisis Kebutuhan dan Kesiapan Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Android Materi Ilmu Akidah. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 6(1), 31-38. https://doi.org/10.29408/edumatic.v6i1.5087.

Citradevi, C. P. (2023). Canva sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA: Seberapa Efektif? Sebuah Studi Literatur. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 270-275. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.525.

Darwis, D., Atmono, D., Ratumbuysang, M., & Hasanah, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Ibitidaussalam. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(1), 85-91. https://doi.org/10.26740/jupe.v12n1.p85-91.

Dewi, M. (2018). Exspert Validity pada Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Proyek E Commerce pada Pembelajaran Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan, 1(2), 43-50.

Fajri, Y. A., & Sahlan, M. (2023). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Information and Communication Technology (ICT) pada Mata Pelajaran PAI. Research in Education and Technology (REGY), 1(2), 99-102. https://doi.org/10.62590/regy.v1i2.77.

Feladi, V., Arpan, M., & Verawardina, U. (2017). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Animasi di SMP Negeri 2 Siantan Kabupaten Mempawah. Gervasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 32-42. https://doi.org/10.31571/gervasi.v1i1.597.

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Hernando, F., Basri, I. Y., Alwi, E., & Purwanto, W. (2022). Pembuatan Video Pembelajaran Praktikum pada Mata Pelajaran Listrik Elektronika. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 68-75. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.73.

Hidayati, A., Sholeh, M., Fitriani, D., Isratulhasanah, P., Marwiyah, S., Rizkia, N. P., Fitria, D., & Sembiring, A. (2024). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 75-80. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.381.

Hidayatullah, A., Artharina, F. P., Sumarno, S., & Rumiarci, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 943–947. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4823.

Khasanah, D. W., Dewi, A. N. P. R., & Budiwati, O. S. (2024). Menumbuhkan Minat Baca Siswa melalui Kegiatan Literasi di Sekolah. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 726-736. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i1.620.

Kholifa, S. A., & Pujiharti, Y. (2021). Pengembangan Canva sebagai Media Pembelajaran Ekonomi di SMP Pondok Pesantren Tholabie Malang. Ecoducation (Economics & Education Journal), 3(2), 204-217.

Kusnasari, Z. Z., & Rakhmawati, A. (2022). Inovasi Pembelajaran Bahasa Baku dengan Media Pembelajaran Game Edukasi Who Wants to be a Millionaire. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 46-50. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.7.

Lesmana, C., & Arpan, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Kemampuan Psikomotor, Aktivitas Belajar, dan Respon Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(1), 8-19. http://dx.doi.org/10.31571/saintek.v6i1.483.

Lesmana, C., Arpan, M., Ambiyar, A., Wakhinuddin, W., & Fatmawati, E. (2019). Respons Mahasiswa terhadap Pelaksanaan Program Matrikulasi. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 227-237. http://dx.doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1528.

Liwayanti, U. (2021). Analisis Media Pembelajaran Berbasis Android Materi Ilmu Aqidah Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 1(2), 195-202. https://doi.org/10.58740/juwara.v1i2.31.

Lupo, S. M., Frankel, K. K., Lewis, M. A., & Wilson, A. M. (2024). Literacy Intervention in Secondary Schools Exploring Educators’ Beliefs and Practices about Supporting Adolescents’ Literacy Learning. Journal of Teacher Education, 75(1), 13-28. https://doi.org/10.1177/00224871231156371.

Megawati, L. A., & Sutarto, H. (2021). Analysis Numeracy Literacy Skills in Terms of Standardized Math Problem on a Minimum Competency Assessment. Unnes Journal of Mathematics Education, 10(2), 155-165. https://doi.org/10.15294/ujme.v10i2.49540.

Miharja, W. (2022). Pemanfaatan Quipper School sebagai Media Pendukung Belajar Siswa SMA Negeri 2 Sungai Raya. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 2(2), 94-109. https://doi.org/10.58740/juwara.v2i2.52.

Novianto, H., & Nadawina, N. (2022). Kajian Literatur: Pembelajaran Berbasis Teknologi di Abad 21 pada Mata Kuliah Gambar Perencanaan Jurusan Teknik Sipil. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 22-26. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.4.

Nugroho, A. W., & Dewi, A. A. (2024). Kajian Literatur: Peran Lingkungan Belajar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Belajar Anak. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(3), 21-31. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i3.3068.

Oktariani, O., & Ekadiansyah, E. (2020). Peran Literasi dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan (J-P3K), 1(1), 23-33. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i1.11.

Putri, R. J., & Mudinillah, A. (2021). Penggunaan Aplikasi Canva untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VI di SDN 02 Tarantang. MADROSATUNA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 65-85. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v4i2.377.

Ramadhani, D., & Anshari, K. (2022). Kontribusi Cara Belajar dan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Menerapkan Dasar-Dasar Elektronika. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.1.

Ramadhani, N., Jannata Ulya, W., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Aditia Ismaya, E. (2023). Sistematic Literature Riview: Peran Media Pembelajaran Interaktif dan Konvensional pada Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Student Scientific Creativity Journal (SSCJ), 1(5), 99-114. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i5.1931.

Riance, A., Iswanto, Y., & Andika, A. (2024). Improving Students Reading by Using Comic at SMP Negeri 6 Lubuklinggau. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 4(1), 33-42. https://doi.org/10.58740/juwara.v4i1.84.

Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 230-237. https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n3.p230-237.

Ruswan, A., Rosmana, P. S., Nafira, A., Khaerunnisa, H., Habibina, I. Z., Alqindy, K. K., Amanaturrizqi, K., & Syavaqilah, W. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 4007-4016. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.13009.

Sanulita, H., Hendriyanto, D., Citrawati Lestari, N., Ramli, A., & Arifudin, O. (2024). Analysis of the Effectiveness of Audio-Visual Learning Media Based on Macromedia Flash Usage on School Program of Increasing Student Learning Motivation. Journal on Education, 6(2), 12641-12650. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.5121.

Sii, P., Verawardina, U., Arpan, M., & Sulistiyarini, D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri pada Mata Pelajaran KKPI terhadap Kemampuan Psikomotorik Siswa. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(2), 166-176. http://dx.doi.org/10.31571/saintek.v6i2.642.

Simanungkalit, E., & Tarigan, J. S. (2022). Penerapan Model Project Based Learning pada Mata Kuliah Design Grafis. Research in Education and Technology (REGY), 1(1), 31-35. https://doi.org/10.62590/regy.v1i1.9.

Sopanda, L., Sari, S. K. N., & Mardiana, M. (2022). Integrasi Geogebra dan Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi SPLDV. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 2(1), 25-36. https://doi.org/10.58740/juwara.v2i1.36.

Sulistiyarini, D., Bibi, S., Fatmawati, E., & Arpan, M. (2018). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif di SMP dan SMK Mandiri Pontianak. Gervasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 39-46. https://doi.org/10.31571/gervasi.v2i1.811.

Syaifullah, L., Ambiyar, A., Zaus, M. A., & Arpan, M. (2024). Efektivitas Pendekatan Blended Learning Berbantuan E-Learning terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.58740/juwara.v4i1.73.

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia, 15(1), 128-144. https://doi.org/10.30957/cendekia.v15i1.667

Tuwoso, Putra, A. B. N. R., & Muhammad, A. K. B. (2021). The Innovation of Augmented Reality Learning Media with Interactive Component Model to Improve Special Ability of Vocational Education Knowledge in the Digital Era. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(21), 188-198. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i21.24833.

Ulfa, M., Herzamzam, D. A., Ningsih, N. S. P., Yulistianingsih, D., & Ritonga, H. A. (2023). Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Bagi Guru Sekolah Dasar. NUSANTARA Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(1), 14-24. https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2211.

Wahyuni, M. E., Nugrahanta, G. A., & Prasetya, A. E. (2024). Analisis Awal Kemampuan Literasi Siswa SD Kelas Rendah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 333-343. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i2.2460.

Wahyuni, S., Erman, Sudikan, S. Y., & Jatmiko, B. (2020). Edmodo-Based Interactive Teaching Materials as an Alternative Media for Science Learning to Improve Critical Thinking Skills of Junior High School Students. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(9), 166-181. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i09.13041.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074.

Downloads

Published

2024-06-17

How to Cite

Fitri, P. I. M., & Efendi, R. (2024). The need for developing Canva-based interactive learning media to improve students’ literacy abilities. Research in Education and Technology (REGY), 2(2), 50–59. https://doi.org/10.62590/regy.v2i2.109